Jak informuje nas portal trans.info.pl od 1 lipca wzrasta liczba płatnych dróg w Niemczech, w efekcie wzrosną koszty transportu, a co za tym idzie, ceny towarów w całej Europie. Według ekspertyzy BGL, jednej z najważniejszych niemieckich organizacji transportowych, opłata za kilometr przejechany przez 40-tonową ciężarówką klasy Euro 6 z ponad 4 osiami powinna wynosić nie 13,5 centa jak dotychczas, lecz 17,4 centa. UE zezwala jednak na pobieranie „kosztów zewnętrznych”, np. korzystanie ze środowiska. Dotychczas ciężarówki spełniające normę Euro 6 były zwolnione z kosztów zanieczyszczenia powietrza, ale na mocy unijnych przepisów, będą obciążane opłatami za zanieczyszczenie hałasem. W sumie opłaty drogowe podrożeją do poziomu 18,7 centów za kilometr. Oznacza to, że 300-kilometrowa trasa, złożona ze 150-kilometrowego odcinka po autostradach oraz 100 km po drogach federalnych będzie kosztować przewoźnika 46 euro, zamiast 20 euro jako obecnie. Choć wysokość opłat budzi poważne zastrzeżenia BGL, to popiera wprowadzenie jednolitych stawek na wszystkich autostradach i drogach federalnych. Zróżnicowanie w opłatach jest dyskryminacją przewoźników regionów wiejskich. Związek cieszy się, że rząd uwzględnił jego prośbę o uwzględnienie wysokości myta nie od liczby osi lecz ich nacisku. Rozszeże myta spowoduje, że koszty tamtejszej branży TSL wzrosną o ok. 2 mld euro. Organizacje, takie jak AMÖ (Federalny Związek Spedycji i Logistyki Mebli), BGL (Federalny Związek Transportu Drogowego i Logistyki), DSVL (Niemiecki Związek Spedycji i Logistyki), BWVL (Federalny Związek Gospodarki, Transportu i Logistyki) oraz BIEK (Federalny Związek Branży Kurierskiej) we wspólnej deklaracji ostrzegają, że ceny transportu wyraźnie wzrosną.Obecnie udział myta w kosztach transportu wynosi nawet 10 proc. Jak pokazuje życie cenę za rozszerzenie myta ostatecznie pokryją konsumenci, gdyż przewoźnicy podniosą stawki frachtu, by zrekompensować sobie wyższe koszty.Od lipca myto od pojazdów ciężarowych o DMC od 7,5 t będzie pobierane na wszystkich drogach federalnych, czyli zostanie rozszerzone na 40 tys. km. Dotychczas była to sieć 13 tys. km autostrad i 2,3 tys. km dróg federalnych. Po co tak drastyczne podwyżki? Dodatkowe 2 miliardy euro rocznie z myta mają zostać przeznaczone na utrzymanie i rozbudowę infrastruktury drogowej – informuje Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Źródło: https://trans.info/pl/rozszerzenie-myta-niemczech-mocno-wydrenuje-portfele-przewoznikow-zwiazek-bgl-oszacowal-koszty-wieje-groza-89158
Źródło fotografii: https://moto.wp.pl

Zobacz także