Niemal na każdej konferencji prasowej producenci pojazdów użytkowych prezentują dziennikarzom statystyki sprzedaży, analizują rynek i swoje w nim udziały. Z kolei firmy leasingowe publikują, między innymi w czasopiśmie Truck.pl, wartości zawartych transakcji. Opierając się o te dane, pokazujące kondycję polskiej branży transportowej, pokusiliśmy się o pierwsze podsumowanie finiszującego już roku. Pełne statystyki za jego trzy kwartały wykazują tendencję wzrostową w każdym segmencie. Bez wątpienia lokomotywą, ciągnącą wszystkie wskaźniki w górę, są ciągniki siodłowe, których sprzedaż wzrosła o nieco ponad 30% w stosunku do trzech kwartałów roku poprzedniego.
podsumowanie branzowe na osi 2Największą w tym zasługę mają DAF i MAN – obie te marki przekroczyły 2 tysiące dostarczonych pojazdów, a kolejnym trzem, czyli Mercedesowi, Scanii i Volvo już niewiele brakuje do takiego wyniku. Iveco utrzymało pozycję z ubiegłego roku, ale przy okazji znacząco zwiększyło ilość przekazanych użytkownikom ciągników, a Renault ze swoją nową rodziną coraz mocniej daje o sobie znać. Ogółem, wszystkich ciężarówek powyżej 3,5 tony DMC, przewoźnicy odebrali o ponad 25% więcej, niż przez trzy kwartały roku 2014. Aby nie zanudzać statystykami, powiemy jeszcze tylko krótko, że wzrosty sprzedaży nastąpiły też: w naczepach i przyczepach o ponad 16%
podsumowanie branzowe na osi 3- w dostawczakach o ponad 15%
podsumowanie branzowe na osi 4- w autobusach o około 11%
podsumowanie branzowe na osi 5Na tym tle spadek sprzedaży ciągników rolniczych o ponad 13% wygląda nieciekawie, ale wynika to z wyczerpania funduszy unijnych.
podsumowanie branzowe na osi 6Patrząc bezkrytycznie na statystyki, notujące spore wzrosty, oczywiście poza traktorami, można byłoby wysnuć wniosek, że podsumowanie branzowe na osi 7polska branża transportowa ma się całkiem niczego sobie. No bo skoro przedsiębiorcy kupują, to po pierwsze stać ich na to, a po wtóre, są pewni kontraktów, które pozwolą utrzymać i spłacić pojazdy. Tymczasem niemal przez cały rok dotykaliśmy w naszym programie różnych bolączek, trapiących branżę. Przypomnijmy krótko najbardziej dolegliwe: rosyjskie embargo i zaprzestanie honorowania karnetów TIR, francuskie i belgijskie kary za odbieranie tygodniowego odpoczynku w kabinie, wreszcie niemiecka stawka płacy minimalnej, no i coraz mocniej odczuwalny brak zawodowych kierowców. Przypomnijmy też, że zarówno rolnicy jak i przewoźnicy wyrażali swoje niezadowolenie, protestując na drogach.

podsumowanie branzowe na osi 8Czy więc statystyki są – oględnie mówiąc – niezbyt zgodne z prawdą, czy może z polskim transportem nie jest aż tak źle? Przecież ciągle jesteśmy potęgą w Unii Europejskiej, którą przewoźnicy zbudowali sami, bez żadnej pomocy, do tego dysponującą jedną z najnowocześniejszych flot na starym kontynencie. Istna kwadratura koła, problem, na którego rozwikłanie nie starczy nie tylko resztki roku bieżącego, ale pewnie i całego następnego. Na szczęście rytmu mijających właśnie dwunastu miesięcy nie odmierzały tylko nierozwiązywalne dylematy. Mieliśmy w tym roku kilku jubilatów, wśród których na pierwszym miejscu wypada wymienić MAN’a, świętującego 100 lecie wyprodukowania swojej pierwszej ciężarówki. Z tej okazji nie obyło się bez fety na opolskim zlocie „Master Truck”, który był też jednym z przystanków na trasie mobilnego muzeum MAN. No i oczywiście nie zabrakło limitowanej serii ciągników, upamiętniającej rocznicę.
podsumowanie branzowe na osi 9Nieco mniej dziesiątek lat liczy sobie Iveco, ale za to świętowało podwójnie, bo 40-to lecie istnienia marki na świecie i jej 20 rocznicę w Polsce. W kraju nie poprzestano z tej okazji na wielkiej gali, ale uświetniono jubileusz trzema premierami: nowego Daily w konfiguracji napędu 4×4, odmiany tego samego dostawczaka w wersji „Allroad” i wreszcie nowego Eurocargo, przedstawianego jako ciężarówka, którą lubi miasto. Na wspomnianym przed chwilą zlocie „Master Truck” swoją piękną rocznicą chwaliła się także inna firma. „Opoltrans”, jedna z większych w kraju sieć hurtowni motoryzacyjnych, świętowała 25-cio lecie działalności, co podkreślono ogromną ekspozycją, zawierającą szeroki przekrój jej oferty. Już za chwilę rok 2015 ustąpi miejsca następcy. Oby był lepszy od tego, który właśnie mija.

Zobacz także