Ładowarka do samochoduNa prawdziwą rewolucję w elektromobili musimy jeszcze trochę zaczekać, gdyż w przewidywalnym okresie samochody z silnikiem spalinowym wciąż będą królować na polskich drogach. Jednak już teraz na stacjach paliw powstają punkty ładowania.
PKN Orlen rozpoczyna właśnie pilotażowy projekt instalowania szybkich ładowarek do samochodów elektrycznych (EV – ang. electric vehicle). Ogłoszone postępowanie zakupowe na 23 ładowarki o mocy 50 kW i 100 kW sprawi, że kierowcy będą mieli możliwość naładowania aut elektrycznych na wybranych stacjach przy trasach tranzytowych w Polsce. Punkty ładowania na stacjach Orlenu będą obsługiwać wszystkie typy pojazdów elektrycznych oferowane na europejskim rynku. Inwestycja wpisuje się w strategię koncernu, przewidującą przygotowywanie sieci do sprzedaży paliw alternatywnych. Już teraz w ramach współpracy z Teslą na stacjach Grupy Orlen działają punkty ładowania samochodów elektrycznych tego producenta w Polsce oraz Niemczech.
Z kolei Grupa Lotos ogłosiła w ubiegłym roku budowę 12 punktów ładowania EV, co ma umożliwić przejazd samochodem elektrycznym A1 i A2 pomiędzy Gdynią i Gdańskiem a Warszawą w obu kierunkach. Pokonanie trasy będzie możliwe dzięki zachowaniu odpowiedniej odległości pomiędzy punktami ładowania.
Rynek e-mobility bacznie obserwują również koncerny zagraniczne. Shell niedawno zakupił holenderską firmę NewMotion, jednego z największych w Europie operatorów sieci ładowarek EV. Pierwsze punkty ładowania na stacjach powstały w Wielkiej Brytanii w Londynie, Surrey i Derby. Shell bacznie obserwuje też rynek polski, ale ewentualne inwestycje w naszym kraju będą zależeć od sytuacji na rynku. Z kolei koncern BP ogłosił pod koniec stycznia współpracę z amerykańską FreeWire Technologies Inc. W trakcie 2018 r. mobilna ładowarka EV (FreeWire’s Mobil Charger unit) będzie udostępniana na wybranych stacjach w Wielkiej Brytanii i Europie.
Warto podkreślić, że branża za EV nie jest zarezerwowana tylko dla dużych firm. – W  elektromobilności istnieje wiele obszarów, gdzie wielkość i dostęp do kapitału ma mniejsze znaczenie niż wykształcenie i pomysłowość, więc myślę, że akurat w tej branży MŚP mają szansę zająć ważne miejsce – mówi Piotr Zaremba, dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland SA.
Od stycznia 2018 r. na podbój tego rynku ruszyła firma Petroster-Serwis, zostając autoryzowanym przedstawicielem spółki EV+. Oznacza to, że może sprzedawać, montować i serwisować urządzenia: ENSTO, GARO, ABB czy DELTA.
EV coraz śmielej wkracza na stacje paliw, a podpisana niedawno ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z pewnością przyśpieszy ten proces. O tym, w jaką infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych warto zainwestować, będzie można się przekonać podczas jubileuszowych, XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018 organizowanych przez Polską Izbę Paliw Płynnych w dniach 9-11 maja 2018 r. w EXPO XXI w Warszawie.
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych
Zdjęcie (nadesłane przez Janusza Ciecha) przedstawia Stację Orlen Ciechocinek ok 2 km od Drogi krajowej nr 91 i Autostrady A1 (węzeł nr 13 Ciechocinek ) Ładowarka stan na 6 lutego 2018 r.  Są tam 4 stanowiska do ładowania aut .

Zobacz także