tvn24bis.pl podaje – możliwość jazdy bez OC i dowodu rejestracyjnego, nowe oznaczenia na stacjach, „podatek paliwowy” oraz opłata doliczana do badania technicznego. To tylko niektóre zmiany, które już wkrótce czekają kierowców. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.
Opłata paliwowa
Pod koniec czerwca Senat przyjął nowelę ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wprowadza opłatę emisyjną od paliw. Opłata, nazywana również podatkiem paliwowym, nałożona na koncerny wyniesie 80 zł od każdego 1 tys. litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. W praktyce oznacza to dodatkowy koszt dla koncernów w wysokości 10 gr na litrze (licząc z VAT).Reportaż Dzień Kierowcy Zawodowego Volvo 13
Zdaniem części ekspertów, rykoszetem dostaną także kierowcy. Członek Rady Polityki Pieniężnej Jerzy Osiatyński w rozmowie z TOK FM przyznał, że wprowadzenie opłaty emisyjnej wpłynie na wysokość cen, a tym samym na inflację, choć ten wpływ nie musi być silny. Opozycja zarzuciła partii rządzącej, że nowa opłata w paliwach to de facto nowy podatek, który zapłacą wszyscy, nie tylko kierowcy.
Nie zgadzają się z tym przedstawiciele rządu. Minister energii Krzysztof Tchórzewski zapewniał, że dodatkowej opłaty nie odczują kierowcy, ponieważ wezmą ją na swoje barki państwowe spółki paliwowe.
Nowela ustawy czeka na podpis prezydenta Andrzeja Dudy.
Strefy czystego transportu
Ta sama nowela ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych pozwoli także na tworzenie przez samorządy stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców.
Ograniczenie może dotyczyć pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym, na przykład poprzez pobieranie opłat za wjazd do strefy. Podczas prac nad ustawą wprowadzono zmianę, która stanowi, że opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę. Będzie mogła być ona pobierana w godzinach 9-17. Zrezygnowano tym samym z dobowej opłaty w wysokości 25 zł. Wedle założeń ma to być narzędzie do walki z zanieczyszczeniami pochodzącymi z transportu, które – po tzw. niskiej emisji ze spalania złej jakości paliw w kotłach – stanowią drugi najważniejszy powód smogu w miastach.
Śródmiejska strefa parkowania
To przepis, który znalazł się w przyjętej w czwartek przez Sejm nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Zakłada on, że oprócz zwykłych stref płatnego parkowania

Zobacz także